Jemaah Menurut Islam : Satu Kupasan (2/2)
Bagaimana pula dgn hadith ini?

Sabda Nabi s.a.w.:
“Akan sentiasa ada tho’ifah (kelompok) daripada umatku yang akan berpegang dengan kebenaran sehingga hari kiamat.” (hadith riwayat At-Tabrani dengan perawi-perawinya yang Sahih).

Ada sesetengah perkumpulan yang merupakan dalam kelompok minoriti umat Islam tersebut, cuba membuktikan bahawa, merekalah (yang merupakan minoriti umat Islam) yang sebenarnya yang dimaksudkan dengan Al-Jamaah berdasarkan hadith-hadith begini.

Sebenarnya, apa yg dimaksudkan oleh hadith ini bukanlah satu kelompok drpd kelompok umat Islam, tetapi kelompok umat Islam drpd seluruh umat manusia(yg Kristian, yg Yahudi, yg Buddha, yg Nasrani, yg Majusi).

Ini dikuatkan dengan sabda Nabi s.a.w

“…Umatku akan sentiasa memperjuangkan urusan ini (agama Islam atau kebenaran)…” (hadith riwayat Al-Bukhari, Muslim dan Ahmad)

Ini menunjukkan, hadith yang menyebut tentang tho’ifah (kelompok) tadi adalah umat Islam, bukan sekelompok daripada umat Islam. Mereka memperjuangkan adalah Al-Haq (kebenaran) iaitu agama Islam dan aqidah Islamiyah.


Keraguan Dalam Persoalan Jemaah

1. Sekumpulan manusia di Malaysia ini telah menyalahgunakan ayat2 Al-Quran dan hadith untuk mengukuhkan pendapat mereka bahawa merekalah yg dikatakan 'Al-Jamaah' yg sebenrar dan menghukum /memaki/melabel mengasingkan sesiapa sahaja yg tak sependapat dgn mereka. Sila rujuk ulasan berkenaan Sawadhu Al-A’zhom dlm entri sebelumnya.

2. Mereka hanya akan menerima pendapat hanya dari pimpinan dalam jemaah mereka sahaja,dan menolak pandangan golongan ulama atau ahli ilmu yang bukan dari jemaah mereka. Walaupun sebenarnya pimpinan mereka itu kurang kelayakan dlm membicarakan soal2 tertentu. (Pengkhususan Fiqh, atau Aqidah atau Permasalahan Umum).

3. Mereka tidak memahami fokus dakwah para nabi dan rasul terdahulu di mana memperbetulkan aqidah dahulu kemudian baru mengajar ibadah yg sahih. Justeru, fokus mereka hanya tertumpu kpd ritual ibadah yg tanpa dikuatkan dgn spiritual aqidah yg jelas. (contoh, mementingkan wanita bertudung. mereka sewenang2nya menghukumkan wanita yg tak bertudung adalah ahli neraka dan ibadat tidak diterima Allah.atau bermati2an mahu melaksanakan hudud walaupun dlm soal aqidah, tidak dititikberatkan)

4. Mereka perasan dan menyamakan diri mereka dalam situasi ketika dakwah Islam masih di peringkat makkiyyah di mana sebahagian besar umat masih dalam keadaan jahiliyyah dan bukan Islam. Senario ini seolah-olah umat selain dari ahli jemaah mereka merupakan penganut-penganut jahiliyyah( yang tidak memahami perjuangan sebenar) sedangkan Islam sudah sempurna dan hanya yang tinggal buat umat Islam ialah memperkayakan ilmu dan berdakwah dengan ilmu yang dipelajari melalui pelbagai pendekatan semasa. Bukan dgn pendekatan semasa zaman jahiliyyah dahulu.
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment

  • Satu Sekolah Untuk Semua

    Satu Sekolah Untuk Semua
    For a better Malaysian

    Visitor

    web counter

    Blog Archive

    Followers